رویکردی به ویژگی های گفتاری شخصیت ها در داستان های قرآن
نویسندگان
چکیده
سخن گفتن فرایندی ارتباطی است که طیّ آن پیامی از گوینده به مخاطب منتقل می شود و با توجّه به چگونگی مخاطب و نحوه ی بیان پیام، گفتگو (= dialogue) یا تک گویی (= monologue) نام می گیرد. دیالوگ از لغت یونانی دیالوگوس (= dialogos) گرفته شده که مرکّب از «logos» به معنی کلمه و «dia» به مفهوم «میان و درون» است که ممکن است در برخی مواقع فاقد مخاطب خارجی باشد، به این معنی که شخص ممکن است اندیشه هایش را برای خود بیان کند یا برای مخاطبی که هیچ گونه پاسخ و عکس العمل آنی در برابر گفتار وی ندارد. بنابراین همه ی دعاها و اشعار غنایی را می توان به نوعی تک گویی محسوب داشت. بر این اساس، در این مقاله به بررسی گفتگو (دیالوگ) در برخی از داستاهای قرآن کریم، هم از دیدگاه گوینده و مخاطب و هم موضوع پرداخته شده است و از آنجا که هدف اصلی آن، بحث درباره ی گفتگوست، به صورت گذرا به برخی از تک گوئیها در داستان های مورد بررسی اشاره شده است.
منابع مشابه
نقش شخصیت ها در داستان های قرآن
در این مقاله انواع شخصیت ها را در داستان های قرآن بررسی می کنیم که عبارتند از :نوع اول، شخصیت ثابت است و آن شخصیت کاملی است که در داستان ظاهر می شود بدوناین که در پیدایش آن تغییری به وجود آید و نــوع دوم شخصیت نــامی ( رو به رشد ) استو آن شخصیتی است که هماهنگ با حوادث داستان متحول می شود و بالاخــره نوع سوم ازشخصیت های داستانی در قرآن شخصیت مبهم است که متن داستان به دلایل فنی و هنـریکه به موض...
متن کاملویژگی های شخصیت پیکارسک در داستان های ایرانی و خارجی
پیکارسک(picaresque)به سبک داستانی ای اطلاق می شود که در قرن شانزدهم در اسپانیا شکل گرفته و از خصوصیات بارز آن ها وجود شخصیت های کلاش و پهلوان پنبه است. البته برخی محققان بر این باورند که سبک داستانی پیکارسک، به تقلید از نوع ادبی مقامه در ادبیات شرقی شکل گرفته است، آن چه ما را به انجام این پژوهش بر انگیخت وجود تشابه در ویژگی های شخصیتی داستان های پیکارسک در ادبیات جهان بود. حال با این مقدمه می خ...
متن کاملنقش شخصیت ها در داستان های قرآن
در این مقاله انواع شخصیت ها را در داستان های قرآن بررسی می کنیم که عبارتند از :نوع اول، شخصیت ثابت است و آن شخصیت کاملی است که در داستان ظاهر می شود بدوناین که در پیدایش آن تغییری به وجود آید و نــوع دوم شخصیت نــامی ( رو به رشد ) استو آن شخصیتی است که هماهنگ با حوادث داستان متحول می شود و بالاخــره نوع سوم ازشخصیت های داستانی در قرآن شخصیت مبهم است که متن داستان به دلایل فنی و هنـریکه به موض...
متن کاملتوصیف شخصیت ها در داستان های اشتفان تسوایگ
اشتفان تسوایگ، نویسندهء معروف اتریشی (942 ا- 1884) از جمله نویسندگانی است که تحت تأثیر فروید بود ه ا ند، وی نظریه های روانکاوی او را در د استان های خود وارد کرده و از آن ها به گونه ای استادانه بهره جسته است.د ر مقالة زیر سه نمونه از داستان های وی مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار می گیرند که در همة آن ها نظریه های روانکاوی اعمال شده است. شخصیت اصلی داستان نخست، یک زن است. تعارضات روانی این زن...
متن کاملرویکردی به ویژگیهای گفتاری شخصیتها در داستانهای قرآن
سخن گفتن فرایندی ارتباطی است که طیّ آن پیامی از گوینده به مخاطب منتقل میشود و با توجّه به چگونگی مخاطب و نحوهی بیان پیام، گفتگو (= Dialogue) یا تکگویی (= Monologue) نام میگیرد. دیالوگ از لغت یونانی دیالوگوس (= Dialogos) گرفته شده که مرکّب از «logos» به معنی کلمه و «dia» به مفهوم «میان و درون» است که ممکن است در برخی مواقع فاقد مخاطب خارجی باشد، به این معنی که شخص ممکن است اندیشههایش را برای خ...
متن کاملنقش سبک ها و مکانیزم های دفاعی در پیش بینی ویژگی های شخصیت مرزی در دانشجویان
Abstract The purpose of this research was to determine role of defense styles & defense mechanisms in Prediction of features of borderline personality in students. In this descriptive correlation study, 378 students (181 men & 197 women) from the statistical population of students from all sections of Arak University during 2015 (1393-94.s.c.) were selected through cluster random sampling me...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
عنوان ژورنال:
سراج منیرجلد ۳، شماره ۶، صفحات ۱۴۵-۱۴۶
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023